Saturday, 18 November 2017

Nafsu Makan Melampau Ya Rabbi


Hai!!

Kalau cakap pasal makan, aku memang mengakulah aku jenis melantak, bukannya makan. Adab makan ikut sunnah lagilah jauh sekali. Astaghfirullah. Dari zaman sekolah menengah sampai sekarang, memang tu lah tabiat aku. Cuma start bulan lepas aku rasa nafsu makan aku melampau sangat. Sampai hari-hari kalau beli makanan, mesti minta nasi lebih / nasi tambah / beli 2 bungkus.  Hari-hari, siang malam. Kalau masak pulak, memang kuantiti untuk 2 orang. Pasal berat naik aku memang tak fikir langsunglah sebelum ni. Berat dari dulu memang tak pernah naik. Tapi semester ni, tiba-tiba aku ambil kisah pulak pasal berat. Lepas tu gelabah bila berat naik mendadak (faktor usia kot). Gelabah sekejap je la. Nampak makanan, nak juga 2 set. Macam bela apa je. Jadinya, sebelum perangai ni menjadi-jadi dan dah susah nak undur balik, aku pon berniat nak diet. Tapi, niat sekadar niat. Pantang nampak makanan, lupa terus pasal diet. 1 je cara untuk aku tak makan walaupun nampak makanan. Puasa. Yes, right. Punya lah nak niat puasa kerana Allah tapi selit-selit juga lah niat nak turun berat tu. Ish,ish,ish. Syaitan menghasut tak payah cakaplah. Takut penatlah, nanti tak sempat sahur lah, malas bangun sahur lah. Macam-macam. Tapi, akhirnya berjaya jugak puasa hari Khamis baru ni. Walaupun masa discussion orang duk hulur-hulur coklat, biskut dengan apa entah lagi. Dugaan, dugaan. Masa aku tak puasa, tak ada pulak yang bawak makanan sedap-sedap. Sabar je la. Lepas tu, masak untuk buka puasa macam biasa, kuantiti 2 orang. Kot lah lapar seharian tak makan. Tak habis oiiii. 3 kali makan bawak ke esok hari nya tu pon tak habis. Sampai membazir. Amazing, amazing. Sesungguhnya, kalau tak boleh kawal nafsu makan tu, puasalah. Diet is so difficult. 

Image result for kebaikan berpuasa untuk kesihatan


Sekian saja bebelan saya untuk hari ni. Thank you =P

2 comments:

  1. Sis pon kuat, makan tp maintain je berat badan.hehe..

    ReplyDelete
  2. hai jom join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2017/11/comeback-giveaway-by-raydah-alhabsyi.html

    ReplyDelete

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI