Monday 18 January 2016

Uncle India Tu Dah Tak Ada


Hai. 

Siapa dekat sini selalu pergi The Mines guna KTM? Kalau student UKM, memang KTM tu lah pengangkutannya. Baru siang tadi aku pergi The Mines dan aku perasan uncle yang selalu duduk dekat jejantas tu dah tak ada. Memang sejak aku first year kalau tak salah aku nampak uncle tu dekat jejantas dari KTM Serdang ke The Mines. Tapi tadi ada uncle lain pulak duduk area tu. Mungkin dah ada pihak yang prihatin dah tolong jaga uncle yang dulu tu kot. 

Ramai insan-insan yang senasib dengan uncle tu yang aku perasan ada dekat area KTM, LRT, stesen bas dan sebagainya. Ada yang main alat muzik macam seruling, menyanyi etc. Ada juga yang beri tisu lepas kita bantu. Kalau aku, seboleh mungkin aku tolak untuk ambil tisu tu sebab aku nak beri bukan nak beli. Tapi kalau dia suruh ambil juga, aku fahamlah maksud dia dan aku ambil tisu tu. 

Walaupun bukan satu pemandangan, situasi atau keadaan yang baik bila kawasan tumpuan pelancong asing dibanjiri insan-insan yang kurang berkemampuan, tapi tak semua orang bernasib baik seperti kita. Kita tak tahu hidup dia macam mana. Kita juga tak tahu hidup kita, anak-anak kita, atau keluarga kita akan datang macam mana. Jadi, selagi ada kudrat untuk tolong, kita tolonglah. Sometimes aku berfikiran negatif juga tapi positifkanlah. Bersyukur dengan apa yang kita ada. Jangan pandang rendah pada hidup orang lain yang nampak macam tak seindah hidup kita. 

Peace. =D


No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI