Saturday 6 August 2016

Medical Checkup Di Megaklinik Zahran, Bangi


Hai!

Lepas dapat offer sambung master, aku kena buat pengesahan terima atau tolak offer tu. Untuk terima, aku kena upload sekali dokumen medical checkup. Masalahnya aku tak sedap hati nak minta cuti dengan SV tempat aku intern tu kalau nak pergi weekdays. Kalau pergi yang kerajaan kan murah sikit tapi tu la, kena pergi weekdays

Jadi aku decide untuk pergi Az-Zahrah Bangi sebab aku dapat info kalau buat test dekat situ, result keluar dalam sejam ke dua jam. Sampai je dekat klinik tu, tanya dekat kaunter, rupanya rawatan untuk pesakit luar dah pindah ke Zahran. Dekat Az-Zahrah tu untuk emergency, something like that. Tak jauh pon Zahran dengan Az-Zahrah. Belakang bangunan tu je. Dekat dengan Bangi Sentral.



Pergi dekat kaunter Megaklinik Zahran, encik tu soal and explain la apa yang patut. Anggaran bayaran RM 120. Tunggu sekejap, dia panggil nama, pergi urine test. Miss dekat kaunter makmal tu explain procedure semua, then buat urine test. Pengguna tandas sebelum aku mungkin kanak-kanak or manusia tak bertamadun sikit kot. Tak apa lah, aku tolong flush kan. Urgh. 

Lepas tu pergi bahagian X-ray. Tunggu sekejap, bila nama dipanggil, masuk bilik X-ray. Miss tu explain kena buat apa dan tukar ke pakaian khas untuk X-ray. Berdiri dekat mesin, miss tu akan keluar ke bilik khas dan beri arahan dengan mic. Sebab bahaya radiation X-ray tu. Arahan ni aku macam tak dengar sangat and blur gitu sebab tak biasa kan. Mic macam bergema sikit.  

Bila dah siap X-ray, tunggu dalam 20 ke 30 minit. Nama kena panggil, masuk bilik rawatan. Check mata. Tutup sebelah mata, sebut huruf sampai mana yang nampak. Tutup lagi sebelah, sebut lagi huruf. Lepas tu timbang berat, ukur tinggi dan check tekanan darah. 

Tunggu lagi sekejap. Nama dipanggil, masuk bilik doktor. Doktor tanya itu ini, tulis-tulis, tanda bla bla bla dekat borang. Tulisan doktor tu aku boleh baca. Bagus. Selalu jumpa doktor yang tulisan pon kita tak dapat baca. Doktor cakap berat aku kurang. Eh? Aku sekali terkejut yang berat aku turun. Maybe makan tak terurus kot lately or sebab aku baru habis puasa enam. Doktor cakap la apa yang patut pasal result test aku. Aku pon angguk-angguk burung belatuk. Faham ok. Bukan angguk saja-saja. Hehe. 

Pergi bahagian bayaran tu, tunggu sekejap. Nama dipanggil, buat bayaran. Total, RM 84. Ambil resit and sampul result, balik. 

Aku suka sebab semuanya settle tak sampai 2 jam. Aku sampai situ pukul 7 malam. Memang waktu tak sesuai langsung nak berurusan dan aku risau tak sempat sembahyang Maghrib. Tapi sempat. Dalam 8.10 ke 8.20 malam tu dah siap semuanya. Dekat dengan Zahran tu ada masjid Al-Hasanah kalau tak silap namanya. Dalam Zahran pon ada surau tapi macam muat untuk 2 ke 3 orang sekali sembahyang. So, aku bagi ruang untuk staf dekat situ solat lah sebab dia nak kejar masa buat kerja, layan pesakit bagai lagi. 

Antara perkhidmatan yang ada dekat Megaklinik Zahran :

• Konsultasi Penyakit
• Suntikan Ubat/ Antibiotik
• Rawatan Dehidrasi
• Cuci/Jahit Luka
• Program Imunisasi Kanak-Kanak & Dewasa (Vaksinasi)
• Suntikan Umrah/Haji/Perniagaan Makanan
• Rawatan Nebulizer/Asma
• Farmasi
• Berkhatan untuk bayi perempuan oleh Pegawai Perubatan
• Berkhatan untuk kanak kanak lelaki/dewasa oleh Pegawai Perubatan.
• Pembedahan Kecil
• Ultrasound/Scan/Pap Smear
• Pengambilan ubat yang tidak memerlukan preskripsi terus melalui kaunter farmasi
• Pengimejan (X-Ray)
• Pemeriksaan Kesihatan (Pra Persekolahan Berasrama, Pra Universiti, Pra Kerjaya)
• Pemeriksaan Ibu & Anak
• Pendaftaran Temujanji Melalui Telefon
• Program Sunathon Musim Cuti Persekolahan
• Pemeriksaan Pap Smear
• Program Pemeriksaan Kesihatan Masyarakat (mobil)

Info lanjut : ZAHRAN


8 comments:

  1. Replies
    1. sya tak kena buat blood test. ikut form yg IPT bagi.

      Delete
  2. Assalamualaikum Najwa..

    Suka lah kalau buat medical check up siap cepat, x buang masa menunggu..

    Teringat masa saya buat medical check up sebelum report duty. Tak terfikir check mata masuk sekali so x bawa spec. Aduhai cuai sungguh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sya alhamdulillah mata semua ok. yg pntg proses cepat

      Delete
  3. bestnya sambung master kat mana kak?

    ReplyDelete
  4. Masuk kerja pun perlu medical check up

    ReplyDelete

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI