Friday, 26 September 2014

Entah betul, Entahkan salah

ada cerita yang ingin aku ukirkan...
siti : kak, saya nak buat luahan perasaan ni. saya tak ada kawan nak cerita pasal ni

kakak : ceritalah...

siti : tadi saya borak2 dgn budak lelaki tapi saya tak mengada-ngada. saya cakap macam biasa saja. tiba-tiba kawan saya cakap saya gedik sebab layan lelaki bercakap. tak kan saya nak buat tak tahu sebab saya nak promosi barang2 yang saya jual. saya ni peniaga.

kakak : kenapa kawan awak cakap mcm tu? awak ada bertepuk tampar ke dgn budak2 lelaki tu? gelak tak ingat dunia ke, cakap manja2 ke...

siti : tak ada kak. saya cakap mcm orang buat promosi la. biasa je. lepas tu saya ingat nak letak meja makan dekat kedai saya. nanti kalau pelanggan beli apa-apa kat kedai saya, diorang boleh makan-makan2 dekat situ. diorang rasa nak lagi, boleh tambah terus.

kakak : bagus tu. boleh rehat2 juga

siti : itulah. tapi kawan saya ckp nanti lelaki lepak kat situ ramai2.

kakak : eh, apa salahnya. pelanggan juga. awak bukan duduk2 dengan diorang.

siti : entahlah akak. saya pun tak tahu apa yang betul apa yang salah.

kakak : akak pun tak pandai sgt hal2 mcm ni. apa yang awak rasa baik, awak buatlah. doalah pada Allah agar dijauhi fitnah.

siti : satu lagi kak, saya ni minat dgn sukan tapi saya tak ada kawan perempuan yang minat sukan nak ajak main sama2. saya ingat nak lepak kat padang, tengok2 kalau ada kawan yang saya boleh kenal. tapi tak ada kawan nak teman saya pergi padang. diorang semua cakap saya gedik sebab gatal2 nak pergi tengok lelaki main. saya bukan nak menggatal. saya nak buat apa yang saya suka buat.

kakak : akak bukan tak nak teman tapi akak pun bukan minat sukan2 ni. akak rasa awak jadi diri awak je. buat apa yang awak suka tapi jgn berlebihan. bila sekali awak buat2 mcm awak tak suka apa yang awak suka,  nanti awak akan terus-terusan menipu terutamanya tipu diri awak sendiri. selagi benda yang awak buat tu tak salah, buatlah. bila kita kenal ramai orang, kita akan jumpa macam2 perangai manusia ni. kita tak boleh buat semua orang untuk suka kita. jadi diri sendiri je.

Thursday, 18 September 2014

Cinta Baginda

Kita sudah kerap kali mendengar kisah Nabi Muhammad S.A.W yang sering mengingati umat baginda walaupun di saat baginda hampir wafat. "Ummati, ummati, ummat.." kata Baginda S.A.W. Apabila kita mendengar ceramah pada Hari Maulidur Rasul, rasa cinta pada Nabi bertambah 100%. Tetapi, mengapa ia berkurang 20% setiap hari? Dan kadangkala menjadi -30%? Umat siapakah kita? Syafaat siapa yang akan kita minta di Padang Mahsyar nanti? Allah!!!! Hinanya aku. Jauhnya aku dari mengingati kekasih-Mu. Sungguh aku terpersona dengan dunia. Teman-teman, masih belum terlambat untuk kita mengingati Baginda dalam kehidupan ini. ayuh perbaiki peribadi. Mungkin kita tak mampu menjadi sempurna, menjadi malaikat, menjadi suci tetapi berusahalah untuk sentiasa berselawat keatasnya juga menyampaikan pesan pada yang lain. Moga amal ini berpanjangan.

Saya tak pandai bercerita, tontonlah video ini agar kalian merasai apa yang saya rasai.

http://www.youtube.com/watch?v=WZs3OIS9XNk




Wednesday, 17 September 2014

sambutan 16 Sept

Bagaimana sambutan Hari Malaysia? Gembira? Teruja? Meningkatkah semangat patriotik kalian? Bagaimana kalian menghabiskan cuti umum itu? Bersama teman-teman atau keluarga?
Saya sarankan untuk anda membawa keluarga tersayang melawat tempat-tempat menarik atau bersejarah di negara kita. Bukan hanya dapat menambah ilmu pengetahuan, bahkan dapat mengeratkan silaturrahim sesama ahli keluarga dan meningkatkan semangat patriotik dalam diri anak-anak. Sebagai contohnya, muzium (terutamanya Muzium Negara), zoo (terutamanya Zoo Negara), Tugu Negara, Masjid Negara dan sebagainya.

Tempat yang paling saya gemari semenjak menuntut di Bangi ialah Masjid Putra, Putrajaya. Sudah tidak terkira berapa kali diri ini menjejakkan kaki ke sana. Sungguh damai dan menenangkan terutamanya pada waktu petang dan malam. Kita dapat melihat keluarga-keluarga bahagia yang bermain pelbagai permainan di situ. Menaiki Cruise Tasik Putrajaya dan bot Dondang Sayang memberikan pengalaman yang amat bermakna juga dapat mengutip sedikit pengetahuan mengenai bangunan-bangunan di sekitarnya. Dinasihatkan juga untuk menggunakan kad matrik bagi pelajar IPT kerana ada discount. =). Disitulah tempat saya menghilangkan tekanan juga mencari ketenangan.

Cruise Tasik Putrajaya

bot Dondang Sayang


Tempat kedua ialah Zoo Negara. Jika ingin melawat panda, sangat dialu-alukan.



ini petanya. http://www.zoonegaramalaysia.my/map.html

layari http://www.panomatics.com/nextgen/my/zoonegara/004/  untuk maklumat lanjut.

Saya telah meluangkan masa lebih kurang 3 jam untuk melawat zoo tersebut secara sepintas lalu. Jika ada yang berminat dengan haiwan, bolehlah datang daripada pagi hingga ke petang. Tapi, harus ingat juga, parking berbayar. =) . happy holiday !!

Tuesday, 16 September 2014

SELAMAT MENYAMBUT HARI MALAYSIA

selamat menyambut Hari Malaysia !!
ucap, ucap juga..hayati atau tidak?
secara ringkasnya, perayaan ini adalah simbol penyatuan dan perpaduan.
selain hari raya sambutan kemerdekaan dan Hari Malaysia merupakan detik-detik yang amat saya nantikan..
walaupun saya tidak berarak berkawad di dataran, saya menghargai penat lelah rakyat Malaysia yang bersusah payah menjayakan hari tersebut..
paling saya nantikan adalah detik menyanyikan lagu-lagu patriotik sambil mengibarkan Jalur Gemilang..
saya harap, perayaan yang ke-60 nanti, saya berkesempatan meraikannya di dataran bersama orang ramai. Amin..

 ilmu untuk dihayati :
http://www.arkib.gov.my/web/guest/penubuhan-malaysia-16-september-1963



Sunday, 14 September 2014

simboliknya bahagia

pernahkah kalian menonton drama korea "Panda and Hedgehog" yang dilakonkan oleh Lee Donghae dari Super Junior?
drama itu mengetengahkan kisah kasih sayang sebuah keluarga dan persahabatan yang sangat erat meskipun saling tidak mengenali. Ia memberikan inspirasi kepada saya untuk menulis entri kali ini.
Berkisahkan seorang pembuat kek yang berbakat, ikhlas mencipta kek demi sebuah kebahagiaan. kek yang comel mengikut pilihan dan citarasa pelanggannya.





pernahkah kita melihat kek dijadikan simbol kedukaan? tidak pernah bukan?
ya, kek merupakan simbolik kegembiraan. menyambut hari lahir, perkahwinan, juga ulangtahun pernikahan kita. indah sekali rasanya menjadi seorang pembuat kek. menzahirkan kebahagiaan dalam bentuk kek untuk dinikmati insan-insan yang gembira.

psikologi kita

Seorang ayah sering kali terlupa di mana kunci kereta/motor dan telefon bimbitnya. Di mana dia duduk, di situlah tempat letaknya. Pabila pergi, dia pasti lupa untuk mengambilnya kembali. Si ibu mulalah berleter kerana poket seluar Sang Ayah mampu memuatkan barang-barang itu. Mengapa tidak digunakan?

Sang Ayah mula mengambil inisiatif agar barangnya tidak hilang lagi. Lalu, dia meletakkan telefon dan kunci di tempat yang mudah dilihat pada pendapatnya.

Keesokan paginya, Sang Ayah kelam kabut untuk ke tempat kerja. Dia mencari di mana kunci kereta dan telefon bimbitnya. Dia telah mengingati di mana tempat terakhir dia duduk sebelum ke bilik tidur, tetapi barangnya tiada di situ. Setiap tempat yang biasa dia duduk juga tidak ada.

Dia terlupa di mana dia telah letakkannya pada waktu kritikal itu. Sedangkan dalam keadaan normal, dia berasa tempat letak barang itu terlalu mudah untuk dijumpai. PSIKOLOGI.   

poligami

POLIGAMI???
satu kata yang mampu membuat seorang wanita yang tabah, berkaliber, cantik dari segala sudut juga berkerjaya jatuh terduduk pabila mengalaminya. Di dunia ini, isteri mana yang sudi dipoligami? Meskipun dijanjikan dengan payung emas di syurga kelak. Tapi, sakitnya bermadu tiada tandingannya. Orang kata, kalau kita tidak merasai pahit manisnya bermadu, jangan suka-suka menilainya pada pandangan mata kasar kita. Hanya yang terpilih mampu memahaminya dan menceritakan perjalanan kisah mereka. Indahkah? Suramkah? Suka? Atau duka? Pastinya sunnah Nabi yang satu itu penuh barakah jika dilaksanakan mengikut ajaran Islam.

Di sini saya tidak akan menyentuh banyak mengenai poligami menurut Islam kerana itu bukan bidang saya. Bimbang menyimpang pula maklumat nanti.

Jika kita tonton drama-drama Melayu, acap kali isteri pertama dianiaya dan isteri kedua menjadi watak protagonisnya. Isteri pertama terpikat pada "charming"nya seorang suami yang gigih mencari rezeki untuk keluarga tetapi isteri kedua melihat "charming"nya seorang suami yang punya banyak wang. Hanya pandangan dangkal saya sahaja yang mampu saya coretkan. pastinya setiap yang berlaku ada asbab dan hikmahnya.

Allah mensyariatkan poligami sebagai jalan penyelesaian dalam masalah rumah tangga bukannya jalan untuk menambahkan lagi masalah rumah tangga. Andai sang suami mampu dan adil, lalu menginginkan poligami, dalamilah agama dahulu agar langkah kalian tidak terpesong.


Hijab Makes You Beautiful - Official Music Video (What Makes Yo...

Friday, 12 September 2014

HHHC 9801

video

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI