Saturday 10 December 2016

Kisah "pump" baby

Assalamualaikum.

Hai!!

Masa presentation dalam kelas Khamis baru ni, one of my classmates present tentang TRAP sequence. Aku pon first time dengar pasal TRAP sequence tu. Apa dia TRAP sequence ni? Nama panjang nya, Twin Reversed Arterial Perfusion Sequence. It is about twin baby that share same placenta. Placenta ni lah yang pisahkan sistem darah ibu dengan sistem darah anak tapi masil menghubungkan kedua-duanya. Ia dihubungkan kepada baby melalui uri untuk pastikan baby tu dapat oksigen, nutrient dan sebagainya. Tapi apa yang terjadi dengan baby yang mengalami TRAP sequence ni? 
Gambar dari Google

Keadaan twin tu macam dalam gambar ni. Seorang twin adalah normal dan dipanggil "pump" twin. Seorang lagi twin tidak mempunyai jantung / kepala / kedua-duanya. Lebih kurang senang cakap badan dia bahagian atas tak ada. Jadi, jantung "pump" twin akan bekerja lebih kuat untuk mengalirkan darah ke twin yang satu lagi. Semakin besar saiz abnormal twin, semakin kuat jantung "pump" twin perlu bekerja untuk support kedua-duanya. Ia akan mendatangkan risiko heart failure dekat "pump" twin. Inisiatif yang boleh diambil ialah block the blood flow to save the "pump" twin. Yang part ni doktor-doktor tau la. 

Tapi dalam kes yang classmate aku present tu, dua-dua baby tu meninggal dalam kandungan. Memang sedih yang teramat sangat masa dengar cerita tu. How strong the "pump" twin is to keep support another twin till the end. Takziah diucapkan pada keluarga twin tersebut. Allah lebih sayangkan twin tu. 

To know more about this, refer TRAP sequence
 

2 comments:

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI