Tuesday 17 January 2017

Support Group Untuk Anak-anak Autism

Assalamulaikum. 

Kali ni aku nak share pasal organisasi atau persatuan dekat Malaysia yang menjadi centre untuk membantu pesakit autism. Semua dah tau ke apa itu autism? Penyakit ni dah tahap common dah dekat Malaysia. Mostly related to IQ and behavior. Ada pesakit yang obviously kita nampak dia ada ciri-ciri autism tapi ada juga yang nampak macam kanak-kanak normal. Dua agensi yang aku nak highlight kan dalam entri ni ialah NASOM dan PERMATA Kurnia. Dekat websites NASOM dengan PERMATA Kurnia pon ada cerita serba sedikit tentang apa itu autism. 
Credit to NASOM

Kalau pasal NASOM, aku dah pernah mention dekat SINI. Tapi tak pe, aku cerita lagi ye. NASOM dibuka pada tahun 1987. Sekarang ni macam-macam dah program yang ditawarkan dekat situ termasuklah Early Intervention, Mainstream, Vocational, Therapy Programmes etc. Kiranya ada program untuk pelbagai peringkat usia. Setiap NASOM centre memberikan program yang berbeza-beza. Boleh tengok dekat NASOM CENTRES untuk pilih tempat yang bersesuaian dengan keadaan. 
Credit to PERMATA Kurnia


PERMATA Kurnia, Sentul Kuala Lumpur pula dibuka pada tahun 2012 dan menawarkan pre-school programme (4-6 years old), early intervention programme (4 years old and below) and community education (parents/educator/therapist and community). Boleh buat lawatan dan volunteer work juga dekat sini tapi ada procedure dan syarat-syaratnya yang tertera dekat website. Untuk maklumat lanjut tentang PERMATA Kurnia, boleh check dekat PERMATA Kurnia

Harap membantu. 

Peace~

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI