Saturday 11 February 2017

3 Laman Web Berkaitan Penyakit Genetik Yang Mesti Dirujuk


Hai!!

Zaman sekarang ni macam-macam ilmu kita boleh dapat dekat internet. Tak perlu pergi kelas, bayar yuran itu ini, tinggal taip, klik dan baca. Tapi, maklumat yang berlebihan sampai kita pon tak tau nak baca yang mana satu, mana betul mana tipu terutamanya kalau perkara tu sesuatu yang baru pada kita. Jadi, kalau untuk maklumat pasal penyakit genetik, dekat 3 websites ni korang boleh baca dan rujuk. Contohnya kita nak search pasal "breast cancer".

1) Gene Reviews 


Kalau cari dekat GeneReviews (taip : breast cancer gene reviews) akan keluar macam ni la. Pada saya, website ni bagus dan boleh dikatakan complete especially kalau you all dah biasa dengan genetic terms. Website ni bagitahu semua perkara pasal penyakit tu sebagai contoh untuk breast cancer ni dia tulis tentang ciri-ciri penyakit, diagnosis, rawatan, kaunseling genetik, gen yang terlibat, risiko, kanser-kanser yang berkaitan dan macam-macam lagi. Jangan risau, untuk sesetengah perkataan yang mungkin susah nak faham dan tak biasa dengar, dia dah link kan terus. Macam dalam gambar dekat atas tu, dia bagi link untuk "pathogenic variants" , "proband" dll. Ada dimasukkan sekali references dari mana maklumat tu didapati. Selalunya kalau ada banyak masa dan malas nak cari dekat banyak-banyak websites pasal sesuatu penyakit, saya terus pergi dekat websites ni. Jimat masa dan tenaga. 

2) Genetics Home Reference


Website ni guna perkataan atau ayat yang lebih mudah difahami dan tak terlalu complicated. Lebih kemas, tersusun dan attractive untuk dibaca. maklumat yang diberikan merangkumi penerangan tentang penyakit, kekerapan penyakit berlaku, gen yang terlibat, bagaimana penyakit diwarisi, diagnosis dan sebagainya. Ada juga disediakan sekali other sources yang kita boleh cari tentang penyakit yang kita nak tau tu macam gambar dekat bawah ni. 


Senang kan? Nak cari pasal genes pon boleh. Most of the time, saya guna website ni untuk study last minute. Ringkas je. Just to get brief information and as a revision. 

3) Orphanet



Selalunya website ni jadi rujukan untuk cari penyakit yang rare. Tapi common disease pon boleh cari dekat sini. Untuk entri ni, saya bagi contoh penyakit Turner Syndrome. Website ni bagi summary yang memang simple je. 


Sangat senang untuk tahu maklumat yang paling penting je dan banyak additional information links. Selain tu, dia bagitau tentang prevalence estimationantenatal diagnosis and prognosis. Tapi dia tak link kan sekali information tu refer dari mana. 

So now. lebih senang kan bila dah tahu dekat mana yang patut dirujuk. Bila saya bagi 3 je websites ni, jangan pula rasa websites lain tu salah. Bukan. Saya cuma bagi cadangan berdasarkan apa yang saya selalu refer. Ok? Harap membantu. Salah silap mohon dimaafkan. Hee. 

Daa~~~

14 comments:

  1. nice entri .. done follow blog ni . jom follow blog aril balik ..

    ReplyDelete
  2. xpernah tau pun pasal website ni. 1st time dengar hehehe. TQ for sharing =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. u're welcome. insyaAllah nnti sya share lg websites yg boleh dirujuk & mcm2 lg pasal bidang genetik

      Delete
  3. salam kenal..

    maklumat di hujung jari je kan.

    ReplyDelete
  4. Terus terang saya katakan. Kat internet ni saya banyak keliru, yg mana betul yg mana tidak. Terutama tentang petua. Entah2 bebudak yg buat. Kita pun ikut.

    I'll read yours after this. Nice to know you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemputla baca. Yg baik ambil, yg buruk tegur2 la. Tp websites tu bukan pasal petua apa2 pon. Cuma maklumat pasal penyakit brkaitan keturunan. Boleh jugak search dekat website OMIM or UNIQUE. ada masa nnti sya post pasal tu. Tq

      Delete
  5. ok, sy baru tau tntg website berkaitan penyakit genetik ni. terima kasih atas perkongsian ilmu 😄. boleh jadi sumber rujukan buat mereka yg ingin mengambil course berkaitan penyakit genetik ni 😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin..insyaAllah. harapnya mcm tu la. dpt bantu mana yg mampu

      Delete
    2. kan 😄 dah dpt bantu serba sedikit 😉

      Delete
  6. haii awak. jom join segmen ni http://shahirahsarmy.blogspot.my/2017/02/segmen-follow-me-februari-2017-my-first.html untuk tambah follower

    ReplyDelete

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI