Sunday 6 October 2013

Tabung ilmu

Ingin aku khabarkan pada semua, aku ternanti-nanti kapan tabungku akan terisi. Dahulu aku tertanya-tanya tanpa usaha untuk mencari apa yang aku inginkan. Kini ia terhidang gah di hapadan mata. Tegakah aku membiarkannya?
Pagi tidak pernah sunyi dengan dugaan tapi Muslimin Muslimat perlu kuat menangkis hembusan syaitan demi menegakkan perintah Tuhan. Begitu juga aku.
Setelah doa Subuh ku pohon, tabung bersiap siaga untuk terisi. Sepuluh jari melangkah bertemankan tawakal menuju alam asing yang menjadikan aku objek hitam di tengah-tengah kemilau gemerlapan. Mampukah aku berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan mereka? Hanya itu yang menjadi persoalan di benakku.
Input ilmiah ku kutip satu persatu tanpa meninggalkan walau secebis pun sisanya kerana aku dahagakan 'ilm' bagi memenuhi tabung otakku. Di taman itu, bakat, sumber dan perspektif dikisar lalu diadun membentuk azam baru.
Tabungku sendat dengan informasi yang masih bersinar tanpa karat. Output, idea, cadangan serta rangka ayat berterabur keluar dari tabung. Aku hanya perlu atur sinergi antara strategi dan kegigihan sebelum dikirim ke bank dalam imej blog dihiasi abjad untuk disimpan sebagai pelaburan masa depan.

*ilham sewaktu melangkah pulang dari kelas Penulisan Kreatif, 3 Oktober 2013.

Sebelum entri kali ini dinoktahkan, hayatilah nada dan mesej dari dua buah lagu ini.



LAGU YANG MEMBAKAR SEMANGAT SEMASA ZAMAN KANAK-KANAKKU

 

BAIT-BAIT KATA YANG MENJADI OBOR KEKUATAN DI ERA REMAJA

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI