Monday 28 October 2013

Kaca Pantulan

Bidang mistik,hantu,paranormal,jin,halusinasi,makhluk halus dan saka menjadi permainan dan medan sumber pendapatan pada masa kini. Hantu Kapcai, KL Zombi, Zombi Kampung Pisang dan Hantu Kak Limah Balik Rumah merupakan model filem bergenre seram yang turut menerapkan unsur-unsur komedi di dalamnya. Cerita sedemikian semakin mendapat perhatian masyarakat kita lalu mendatangkan hasil yang lumayan kepada industri perfileman negara. Tetapi, seeloknya usahlah dijemput sesuatu yang bukan dari dunia kehidupan kita. Saya perhatikan segelintir dokumentari mistik seolah-olah mencari makhluk tersebut. Mereka menerjah rumah-rumah usang, hutan belantara, merakam gambarnya dari pelbagai dimensi Mengapa?
Di celahan entri ini, bukanlah niat saya untuk membanting minda mengkritik perkara tersebut. Saya hanya ingin kaitkan dengan apa yang akan saya ceritakan mengenai pengalaman saya suatu masa dahulu.

Secara amnya,kanak-kanak mempunyai daya ingatan yang sangat hebat seolah-olah mereka menyerap setiap perkara yang dilihat dan didengari sekelilingnya. Bahkan saya mengalaminya lalu memberikan implikasi kepada proses perkembangan kehidupan saya. Sewaktu berusia lingkungan empat atau lima tahun,saya sudah terdedah kepada roman-roman juga filem seram mengenai langsuir, pocong dan pelbagai generasi hantu yang lain lalu membentuk satu tabiat dalam diri saya,takut pada cermin. Tidak tersimpan dalam kod memori minda saya filem apakah yang menyebabkan saya jadi penakut sebegitu tetapi masih dapat dilihat hingga kini majoriti ceritera mistik menjadikan cermin sebagai elemen utama untuk menonjolkan bayangan makhluk berwajah buruk dan sebagainya. Sikap anti pada kaca pantulan itu berterusan hingga saya berumur 15 tahun. Ketika itu barulah emak dibenarkan meletak cermin di kamar peraduan anak gadisnya ini sewaktu saya sudah dapat membezakan realiti dan imaginasi atas kelainan yang saya miliki.

   

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI