Thursday 5 December 2013

Aiskrim Plastik

   "Mak, nak aiskrim tu.." pintaku pada emak sambil telunjuk menuding ke arah pak cik yang memberhentikan motosikalnya di hadapan rumah jiran sebelah kanan kami.
   Wajah penuh pengharapan ku tadah di hadapannya agar niatku termakbul. Mak menoleh ke arahku yang berdiri di kirinya bersilih ganti dengan penjual aiskrim itu. Mungkin memikirkan kewajaran untuk membenarkan aku membeli aiskrim pada petang ini. Pergerakan tangan emak yang lincah merumput dan menggembur tanah di kawasan tanamannya terhenti seketika. Tetapi hanya sementara. Setelah kurang seminit, emak meneruskan kerjanya tanpa menghiraukan aku di sisi.
   "Mak..." suara rengekanku kembali kedengaran untuk menarik perhatiannya.
   "Semalam kakak dah makan aiskrim,kan? Tak elok makan makanan manis banyak sangat," pesannya pada kanak-kanak tujuh tahun ini.
   Setelah puas dipujuk, barulah aku mengalah dalam keterpaksaan. Menikmati aiskrim sememangnya menjadi kesukaanku sehinggalah sekarang.
   Buktinya?

   "Dila, aku teringin nak makan aiskrim tu.." kataku pada Adila saat bola mataku terarah pada peti aiskrim di kolej.
   "Ambillah. Hari ni aku belanja," balasnya.
   Tidak terperi gembiranya rasa hati tatkala lidah mencairkan perisa yang beku itu. Senyuman tersungging di bibir tak mampu dileraikan.
   "Kau ni macam budak-budak. Suka sangat makan aiskirim," omel Adila.
 
   Kadang kala aku seolah-olah masih berada di dunia kanak-kanak terutamanya apabila bergaul dengan teman-teman rapat serta ahli keluarga terdekat. Normal atau tidak bukan persoalannya asalkan aku bukan plastik.
 

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI