Saturday 24 October 2015

The 5 Interesting Places Around UKM



Hai. Apa cerita Bajet 2016? Haha. Aku kisah pasal BBIM je la kan. Student lagi, nak dapat BRIM tak boleh sebab dah dapat BBIM.

Hari ni dalam pukul 10 pagi nanti aku dengan member-member nak jalan-jalan release stress kononnya. Aku tak rasa apa-apa stress pun sekarang ni tapi si Dila yang berhajat nak keluar sangat dari UKM untuk cari udara jerebu. Hehe. Tapi dari siang semalam sampai sekarang tak tau lagi nak ke mana.  Ni confirm dalam kereta time nak gerak nanti baru decide ni. Haha. Meh aku senaraikan tempat cadangan yang kami nak pergi.(dari siang semalam berbincang sampailah ke malam tak ada keputusan jugak). Apa yang best sekitar Selangor/KL/UKM ni?

1) Berjaya Times Square (TS)
Kenapa kami nak pergi sini mula-mula? Sebab nak try naik roller coaster tu. Aku cuak jugak tapi teringin. Jihah cakap dia dah beberapa kali naik. Dia takut kami rasa tak berbaloi bayaran dengan permainan. Kalau sesiapa nak pergi aku rasa berbaloi sebab it is Malaysia's largest indoor theme park. Memang boleh have fun lah puas-puas tapi sedia duit banyak-banyak je. Ada di tingkat 5 dan 7. Entrance di tingkat 5 kalau tak salah.

Macam-macam permainan ada dan kemudahan juga disediakan.
Dekat sini kalau tak nak main pun boleh shopping sakan sebab kebanyakannya murah-murah. Seriously. Aku suka shopping je dekat sini. Haha. Kalau dari KTM UKM boleh turun di KL Sentral atau Bandar Tasik Selatan. Bila sampai KL Sentral, tukar naik monorel ke Imbi dan terus sampai ke TS ni. Kalau turun dekat Bandar Tasik Selatan, naik LRT ke Hang Tuah. Yang mana paling senang? Kalau aku, aku suka lalu KL Sentral - Imbi. Kalau turun Hang Tuah, kena jalan sikitlah nak ke TS tu. Berjalan tu yang malas. Haha.
Kalau nak pergi Low Yat pun dekat je. Keluar dari TS ni dah boleh jumpa Low Yat. Lepas tu Dila ajak pergi Sunway Putra Mall lah, Quill City Mall lah. Aku tak pernah jejak lagi dua tempat ni. Jadi tak dapat nak bercerita. Quill City Mall ni baru rasanya. Turun dekat jalan Sultan Ismail kalau tak salah. You all Google lah dulu sebelum pergi. Make sure you save the KL Transit Map, ok?

2) Mid Valley Megamall. 
Tempat ni antara tempat pelajar UKM selalu pergi. Boleh naik KTM terus turun di Mid Valley. Senang je. Aku tak minat sangat pergi sini sebab mahal kot. Lepas tu luas sangat bertingkat-tingkat dan ada north, east, bagai macam tu. Aku ni makhluk malas berjalan. Haha. Selalu prepare map senang. Tak membazir nak ke huhu ke hilir cari satu tempat. Surau ada dalam AEON dan di food court. Surau kena banyakkan lagi rasanya. Mall besar, mestilah ramai yang nak solat. 

3) The Mines.
Dekat sini ramai UKM and UPM students. Student GMI ada juga kot. Kadang-kadang boleh jumpa juga student UPNM. Senang sangat nak detect sebab dia pakai uniform. Nak jalan kaki ke mall dari stesen KTM Serdang memang jauh tapi boleh naik cruise. RM 3 sekali naik. Dulu RM 2 je. Aku suka jalan kaki masa pergi dan naik cruise masa balik. Jimat sikit dan tak penat. Waktu balikkan dah penat berjalan, barang pulak banyak. Sebab tu aku naik cruise.  Dekat sini best sebab tak luas sangat dan ada apa yang aku nak selalunya. Surau, food court, toilet, cinema, dll senang nak cari. Kaunter PTPTN pon adooo. Bolehlah pergi kalau ada urusan. Kot-kot lah nak bayar hutang ke apa. Haha. 

4) Tadom Hill
Ni Jihah yang cadangkan. Sebab tempat ni viral dah sekarang. Untuk jadi port fotografi memang lawa lah. Aku Google pun nampak lawa sangat-sangat air dan pemandangannya. Ala-ala tradisional gitu. Buluh-buluh apa semua. Tapi sekarang jerebu. Tempat ni dekat Banting. Jadinya, kami tunda dulu hajat yang satu ni atas sebab-sebab keselamatan. Memang kena naik keretalah nak ke Banting. Dah tak boleh naik KTM ke apa. 

Boleh teka ke apa ni? Ni lah pelampung. Boleh duduk je atas tu. Thanks Google Image. 
Tempat mandi manda lain yang aku cadangkan ialah Sg. Tekala dan Sg. Gabai. Ni tempat yang selalu student UKM pergi untuk program atau enjoy apa semua. Pantai Morib pun aku sarankan.

5) Putrajaya
Dekat sini ada macam-macam tapi kalau selalu pergi tak rasa apa-apa dah kot. Aku bagi list link saja ok? Sebab kalau nak suruh aku tulis detail satu-satu, memang kena buat satu lagi entri kot. Aku suka sangat Putrajaya. Nama blog pun dah Putra.
link:
entri blog aku tentang putrajaya
satu lagi entri
Alamanda
Masjid Putra
Masjid Besi
Taman Botani
Taman Wetland
Taman Warisan Pertanian
PICC
Taman Cabaran
Taman Saujana Hijau
IOI City Mall

Dan banyak lagi. Bolehlah tengok-tengok di Portal Rasmi Perbadanan Putrajaya. Kalau waktu ada event lagi best. Aku pernah pergi Floria event, LAMPU, acara Jom Makan Buah, dan apa tah lagi. Aku pun dah tak ingat. Kalau nak pergi Floria tu, aku cadangkan pergi siang. Kalau nak pergi LAMPU tu aku cadangkan bawak kamera yang power sikit sebab baru gambar nampak lawa. Jom Makan Buah ni memang sesuai untuk orang bandar yang jarang jumpa buah-buah kampung atau untuk perkenalkan dekat anak-anak jenis-jenis buah yang ada dalam Malaysia ni. Aku cadangkan datang waktu siang.

Rasanya dah banyak sangat aku pot pet pot pet ni.
Jom pergi jalan!!


No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI