Monday 26 September 2016

SAMH Wisma Harapan, Kuala Lumpur

Hai!! Assalamualaikum!!


Tugasan pertama masa masuk master in genetic counseling ni ialah pergi community placement di tempat yang telah ditetapkan. Aku ditempatkan di Selangor And Federal Territory Association For The Mentally Handicapped (SAMH) Wisma Harapan. Centre ni turut ada di Jinjang North and Klang. Di Wisma Harapan ni,  anak-anak kurang upaya akal boleh mendapatkan pendidikan, latihan dan jagaan supaya mereka dapat mengenali potensi dan menguruskan diri. Ada beberapa program yang dilaksanakan di Wisma Harapan ni iaitu ;-

- Early Intervention Program [EIP] (for 0-6 y/o) : Penglibatan ibu/bapa/penjaga adalah diperlukan dan apa yang diajar boleh diaplikasikan di rumah.

- School Program (for 7-18 y/o) : Anak-anak akan diajar music and movement, self-help skills, simple hygiene etc. Pelajar dilatih makan bersama rakan-rakan dan guru untuk develop social skill dan hubungan persahabatan.

- Vocational Training Centre (18 y/o and above) : Terdapat beberapa unit latihan di bahagian ni iaitu carpentry, sewing, general craft and so on. Di bahagian kraf tangan, pelajar dilatih untuk buat bakul menggunakan gulungan kertas dan lilit tali pada tools yang disediakan.

- Sheltered Workshop : Menyediakan pekerjaan kontrak seperti packing, sorting, mailing etc mengikut kontrak yang pihak Wisma Harapan dapat.

Kalau nak buat volunteer, internship atau lawatan pon boleh dekat sini. Masa aku pergi sini selama 5 hari, ada guru-guru pendidikan khas dan juga pelajar-pelajar dari Australia datang buat lawatan. Pelajar-pelajar Wisma Harapan turut diajar berenang dan menunggang kuda pada hari-hari tertentu.

Kalau nak datang guna public transport, aku suggest naik monorel dan turun dekat Tun Sambanthan. Kalau nak turun dekat KL Sentral pon ok jugak tapi kena jalan jauh sikit. Nak solat pon senang sebab sebelah dengan Surau Brickfields Madrasathul Gouthiyah je. Kedai makan ada je dekat-dekat situ tapi kena jalan sikit. Pandai-pandailah pilih yang confident halal.

Info SAMH Wisma Harapan ;-

Wisma Harapan, 522, Jalan Sultan Abdul Samad, Brickfields, 50470 Kuala Lumpur
Tel : 03-22741457/75
Faks : 03-22734933
Email : wisma_harapan@yahoo.com
Website : http://www.mentallyhandicapped-samh.org/

With Mrs Margeret, pengetua dekat sini

Ni yang aku cakap ikat tali dekat tools tadi tu.
Macam buat kerusi kot lebih kurang

Tempat anak-anak special ni lahirkan kreativiti

Hasil tangan mereka dipamerkan di sini untuk dijual.
Pelanggan boleh request nak bentuk apa, saiz macam mana.

Di EIP, pelajar diajar menggunakan komputer dan kemahiran mereka dinilai

Bermain pasir adalah salah satu cara untuk tingkatkan sensory skills

Muzik turut membantu dalam proses pembelajaran mereka

Bahagian hadapan SAMH Wisma Harapan
Hulurkan tangan kita untuk kanak-kanak ini.

SAMH Charity Carnival 2016
Sunday 27 November 2016
9 am - 4 pm
Venue : Wisma Harapan
Ticket : RM 2
Contact : 03-22741457/75


2 comments:

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI