Thursday 3 November 2016

Buah Hati Di NASOM


Hai!!

Dah berapa hari nak cerita pasal buah hati aku ni tapi tertangguh je kerjanya. Masa mula-mula jumpa tu, jujur aku agak takut. Macam-macam aku fikir sebab tak pernah jumpa. Nak handle lagi lah tak tahu. Aku buat je la muka calm and cool bajet tak takut duduk dekat-dekat. Lepas tu, maybe dia rasa selesa ke suka ke apa aku tak pasti, dia makin datang dekat dengan aku. Nervous lah weh. Aku try tanya soalan simple tapi tak berjawab. Tiba-tiba dia pandang mata aku. Aku pon automatik pandang tempat lain. Dua tiga kali jugak dia nak pandang mata. Aku bukan tak suka tapi nervous. Masa nak balik tu baru aku rasa selesa sikit nak rapat dengan dia.  

Kali kedua jumpa, aku rasa macam dah lama kenal. Dia pendiam, kadang-kadang keluar unique habit dan suka menyanyi walaupun aku tak pasti lagu apa yang dinyanyikan tu. Tapi sedih sabab tak dapat say goodbye. Last day aku dekat situ dia tak ada. Si Cristine. =)

Oh ya, NASOM tu nama panjangnya The National Autism Society of Malaysia. Kalau tak salah, ada lebih kurang 20 centres NASOM di Malaysia. NASOM yang aku pergi tu fokus kepada Early Intervention Program (EIP). Maksudnya yang fokuskan pendidikan awal kanak-kanak autism. Macam melentur buluh biarlah dari rebungnya. =D . We need to teach them like other kids but using different techniques


Tempat makan yang banyak memori.
Ada yang susah nak makan, makan memilih.
Ada yang kuat makan sampai comot-comot
Cikgu kejar-kejar nak suap suruh anak murid makan.
Macam-macam lagi la.

Mainan yang aku suka berebut dengan seorang kanak-kanak lelaki ni.
Mulalah dia jerit "Aaaa~~ !!". Haha.
 

Ruang tamu tempat budak-budak tunggu parents datang ambil.
Puas cikgu suruh duduk diam sebab masing-masing dah terlebih boring pergi sekolah. Hehe.


Macam-macam kejadian yang berlaku masa aku dekat NASOM tu. Siap dapat tengok student mengamuk bila dia stress. Serious kesian dan tak tahu nak buat apa. Setiap Rabu students dekat situ pergi taman permainan. Macam-macam yang students ni dapat belajar bila buat outdoor activity. Contohnya social skills, interaction / communication, motor skills etc. Kalau dia tak nak main, memang kena paksa jugak. Mainlah kejar-kejar ke apa ke janji dia buat sesuatu.

Banyak pulak aku cerita. Kalau nak tahu lebih lagi tentang NASOM, apa itu autism, apa services yang ada dan dekat mana NASOM centres, boleh rujuk http://www.nasom.org.my/


Love. Love. =D







No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI