Friday 26 September 2014

Entah betul, Entahkan salah

ada cerita yang ingin aku ukirkan...
siti : kak, saya nak buat luahan perasaan ni. saya tak ada kawan nak cerita pasal ni

kakak : ceritalah...

siti : tadi saya borak2 dgn budak lelaki tapi saya tak mengada-ngada. saya cakap macam biasa saja. tiba-tiba kawan saya cakap saya gedik sebab layan lelaki bercakap. tak kan saya nak buat tak tahu sebab saya nak promosi barang2 yang saya jual. saya ni peniaga.

kakak : kenapa kawan awak cakap mcm tu? awak ada bertepuk tampar ke dgn budak2 lelaki tu? gelak tak ingat dunia ke, cakap manja2 ke...

siti : tak ada kak. saya cakap mcm orang buat promosi la. biasa je. lepas tu saya ingat nak letak meja makan dekat kedai saya. nanti kalau pelanggan beli apa-apa kat kedai saya, diorang boleh makan-makan2 dekat situ. diorang rasa nak lagi, boleh tambah terus.

kakak : bagus tu. boleh rehat2 juga

siti : itulah. tapi kawan saya ckp nanti lelaki lepak kat situ ramai2.

kakak : eh, apa salahnya. pelanggan juga. awak bukan duduk2 dengan diorang.

siti : entahlah akak. saya pun tak tahu apa yang betul apa yang salah.

kakak : akak pun tak pandai sgt hal2 mcm ni. apa yang awak rasa baik, awak buatlah. doalah pada Allah agar dijauhi fitnah.

siti : satu lagi kak, saya ni minat dgn sukan tapi saya tak ada kawan perempuan yang minat sukan nak ajak main sama2. saya ingat nak lepak kat padang, tengok2 kalau ada kawan yang saya boleh kenal. tapi tak ada kawan nak teman saya pergi padang. diorang semua cakap saya gedik sebab gatal2 nak pergi tengok lelaki main. saya bukan nak menggatal. saya nak buat apa yang saya suka buat.

kakak : akak bukan tak nak teman tapi akak pun bukan minat sukan2 ni. akak rasa awak jadi diri awak je. buat apa yang awak suka tapi jgn berlebihan. bila sekali awak buat2 mcm awak tak suka apa yang awak suka,  nanti awak akan terus-terusan menipu terutamanya tipu diri awak sendiri. selagi benda yang awak buat tu tak salah, buatlah. bila kita kenal ramai orang, kita akan jumpa macam2 perangai manusia ni. kita tak boleh buat semua orang untuk suka kita. jadi diri sendiri je.

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI