Friday 27 November 2015

The 5 Korea Medical Dramas

Hai!!! Aku saja nak list kan drama Korea genre medical. Sebab aku minat cerita gitu walaupon bukan ingat pon nama-nama penyakit yang pelakon tu sebut. Korea punya cerita pasal doktor-doktor nampak real tau cara bedah ke apa ke. Pada mata orang bukan medic macam aku la. Kalau aku ni doktor betul, mesti la aku tahu pelakon tu buat salah ke tak. Ni dia senarai drama medical Korea yang aku pernah tengok dan akan aku tengok kalau ada masa:

1) Good Doctor
 
Joo Won yang ada stethoscope dekat leher tu ada syndrome apa tah tapi genius. Waktu pembedahan pesakit, dia macam nampak apa dalam badan pesakit tu. Dekat mana nak cari organ yang bermasalah dalam badan pesakit tu. Tapi, disebabkan kecacatan dia, ramai orang yang pertikaikan kebolehan dia. Doktor yang agak tua sebelah perempuan baju kuning dalam gambar tu yang mula-mula perasan kebolehan Joo Won tu. Macam-macam konfliklah yang jadi dalam cerita ni. Last nya, Joo Won ni couple dengan doktor perempuan dalam gambar tu. Yang best nya ada Joo Sang Wook berlakon. Hebat weh dia berlakon. 

2) Blood
 
Cerita ni pasal vampire yang jadi doktor. Aneh-aneh. Doktor lelaki dalam gambar tu vampire. Doktor perempuan tu spesis arrogant gituh. Doktor perempuan tu syak macam-macam pasal doktor lelaki tu sejak dia nampak luka dekat muka doktor lelaki tu sembuh tiba-tiba. Start tu la dia selidik-selidik dan tahu pasal lelaki tu. Bila dia tahu, tah kenapa dia jadi care dekat lelaki tu. Lelaki tu nak cari pembunuh mak ayah dia. Tapi, ada sorang ketua vampire dalam hospital tu yang tengah sebarkan wabak vampire untuk ramaikan lagi anggota dia. Doktor lelaki ni dengan team dia nak cuba selamatkan orang-orang yang tak bersalah daripada jadi vampire. Nak tahu caranya macam mana? Tengoklah. 

3) Emergency Couple
 
Song Ji Hyo jadi heroin cerita ni. Siapa yang tengok Running Man mesti kenal Song Ji Hyo kan? Kisahnya, Choi Jin Hyuk si hero ni dengan Ji Hyo kahwin muda. Disebabkan masalah tekanan dari keluarga dengan kurang kesefahaman gitu, Ji Hyo bercerai dengan Jin Hyuk. Lepas beberapa tahun tu, mereka jumpa semula waktu sama-sama jadi intern dekat satu hospital ni. Dari situ la cinta berputik kembali gituh. Macam-macam jadi masa ni dengan masalah kerja, cinta tiga ke empat segi, rahsiakan hubungan dari orang ramai lagi, macam-macam la. Boleh la tengok. 

4) Obstetrics and Gynecology Doctor
 
Tajuknya nak menyebut pon berbelit. Senang nak panggil "obgyn" je. Kisah pasal ibu mengandung dan masalah-masalah perempuan ni la. Ada part sedih bila baby yang lahir tu cacat, bila parent tak nak anak dia sebab anak cacat, macam-macam. Dalam cerita ni tunjuk kisah tipikal manusia bila hadapi masalah rumah tangga berkaitan anak dan penyakit. Perkara macam nak insuran bila isteri meninggal, nak bagi anak dekat orang lain bila lahirkan anak luar nikah, marah pihak hospital bila anak yang dilahirkan cacat dan sebagainya. Banyak moral of the story yang boleh dipelajari. Ada Song Joong Ki tau berlakon. Tengok, tengok. 

5) Medical Top Team
 
Cerita ni aku tak tengok lagi tapi rating drama ni tinggi jugak. Ada Kwon Sang Woo dengan Choi Min Ho wehhhh. Kisahnya, satu kumpulan doktor yang hebat nak bagi servis terbaik launtuk pesakit mereka tapi doktor-doktor tu pon ada kekurangan masing-masing. Jadi, boleh ke mereka bergabung untuk rawat pesakit mereka dengan rawatan terbaik? Cerita ni ada 20 episod. Aku tak dapat nak komen panjang sebab tak tengok lagi. Hehe. 

5 drama je dulu tau aku share. Aku selalu tengok dekat Dramabay atau Youtube je. Ok la. Daa.









No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI