Saturday 28 November 2015

The Q4 : Tip Pilih Tempat Praktikal



1) Apply guna sistem
Aku rasa mostly uni ada sistem ni. Kalau sistem UKM , SLAI. Kalau UTHM, eLI rasanya. Kalau UTM, ITS UTM. Kan? Aku rasa apply guna SLAI senang dari apply manual.

2) Sesuai dengan jurusan
Pilihlah tempat LI yang berkaitan dengan bidang. Macam bidang Genetik ni, boleh pergi biotek, kultur tisu, stem cell etc. Pilih la yang mana sesuai dan minat.

3) Lokasi (rumah/Uni)
Lokasi pon penting juga especially yang tak ada transport atau susah nak adapt dengan tempat baru. Kalau macam tu, pilihlah yang dekat dengan rumah, kawasan universiti ataupun yang berdekatan dengan public transport.

4) Ada kawan
Selalunya orang cakap jangan ikut kawan untuk pilih tempat LI. Ye, betul tu tapi perlu ada kawan juga untuk sama-sama bayar sewa rumah, pergi LI sama-sama.Tak adalah rasa pelik sangat pergi tempat baru dengan suasana baru sorang-sorang.

5) Google
Cari maklumat tempat LI yang berkenan tu sebanyak-banyaknya. Apa specialty, department apa yang ada, ada disediakan hostel ke tak, etc.

6) Tanya pendapat orang lain (lecturer/senior)
Pendapat orang yang berpengalaman pon penting ok. Pihak sana bagi kerja apa je dekat senior dulu, macam mana mereka nilai, tempat mana yang sesuai untuk bidang yang diminati, dan sebagainya. Macam lecturer aku tak bagi minta LI dekat hospital daerah sebab mungkin genetic research ada dekat hospital besar atau research uni punya hospital je.

7) Set mind nak kerja
Sepatutnya waktu pilih tempat LI ni kena anggap macam nak minta kerja dah. Hantar resume professional. Ni tak. Ada yang letak gambar selfie je dalam resume. Pilih tempat yang kita nampak peluang kerja dalam tu. Jangan fikir, "ala, LI je kan". Lepas tu pergi sana, baru fikir "kenapa LI aku buat kerja ni? Nanti masa kerja bukan kena buat ni pon." Salah siapa?

8) Resume lengkap
Boleh faham kan lengkap tu macam mana. Jangan risau dengan result. Yang penting tulis resume kemas, nampak intelektual. Aku ada baca yang ada majikan kata part skill dalam resume dia tak pandang sangat sebab skill boleh develop waktu kerja. Tapi bergantug pendapat masing-masing juga.Yang penting kita dah tulis lengkap.

9) Elaun
Ada orang yang kisah ada elaun ke tak tempat LI tu. Jadi, call dulu pihak LI untuk tahu baru apply. Janganlah call sebab nak tanya tu je. Pandai-pandailah berbasa-basi sikit. Nanti nampak sangat materialistiknya. Aku nak elaun tapi tak kisah ada ke tak. Sebab malas nak fikir pasal elaun. Dapat tempat LI pon dah bersyukur.

10) Follow up
Rajin-rajinlah call untuk tahu apa perkembangan resume yang kita hantar tu. Dah tengok ke, hilang ke apa ke. Nanti sampai ke sudah terperap atas meja HR kalau tak follow up.

Ok la, ni je nak nasihat. Aku ni pon baru belajar nak apply, tapi gedik nak nasihat orang. Tak pe la, kita belajar sama-sama ok. Goodluck.

2 comments:

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI