Tuesday 5 April 2016

Susah Nak Buat Baik, Susah Lagi Nak Buat Jahat



Hai!!

Semalam aku alami konflik jiwa sikit. Hehe. Kisahnya, ada si A ni minta something dari aku. Tapi benda tu aku dapat dengan susah payah dan aku tak rasa nak share dengan sesiapa. Nak-nak pulak kalau dia bersenang lenang je dapat, main mintak macam tu je. Aku cuba berkias-kias yang aku tak nak bagi tapi dia tak faham, maybe. Aku minta pendapat rakan seperjuangan aku dengan senior aku, both of them kata tak payah bagi. Masalahnya, aku tak sampai hati. Aku tak selesa. Takut dia kata aku kedekut ke apa ke. Tapi kalau nak bagi, aku tak dapat nak ikhlaskan atau halalkan macam tu je. Faham tak situasi aku sekarang ni? Haha. Mungkin aku susah nak bagi sebab cara dia minta tu tak kena dan aku susah nak dapat kan benda tu. Pagi tadi, aku tanya seorang lagi kawan aku, patut ke aku bagi? Dia cakap, bagi je la. Akhirnya, aku bagi cuma aku tak tahu hati aku rasa apa. Aku cuma harap, perkara baik akan dibalas baik. Aku buat tugas aku, dan harap Allah datangkan pertolongan waktu aku susah. Tu je. Waktu ni aku sedar yang walaupun nak buat baik tu rasa susah, susah nak ikhlas, tapi nak buat jahat tu lagi susah sebab rasa bersalah tu kekal lama sangat dalam hati. Buatlah baik dan belajar untuk ikhlas. 

5 comments:

  1. kalau dah berkali-kali dia asyik minta je, tak payah bagi awak. biar dia pulak berusaha sendiri untuk dapatkan apa yang dia nak. suap selalu pun payah jugak nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. insyaAllah. akalau dia minta byk3 kali nnti, sya ikut ckp awak plak. =D

      Delete
  2. tak payh bg, klu tak smpi bila2 pun dia takkn beljar erti susah. persetankn la org yg nk ckp kedekut ke bakhil ke. dia tu yg ptut malu meminta2 hak org lain. OKU pun reti nak usaha sndri..

    Eh, aku lak yg emo..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....sabar3. it's ok. sya dah bg dah. harap ada hikmah di sebaliknya

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI