Thursday 28 April 2016

Dilema Tahun Akhir


Hai!!

Aku rasa ramai yang alami dilema macam aku ni bila dah tahun akhir. Aku fikir punya fikir sampai tumbuh dah encik J dekat muka ni. Dah lah yang sedia ada tak berkurang lagi. ;( Nampak tak stress tu tahap apa. =P 

Apa yang dilema sangatnya? 

Aku tengah confuse nak sambung belajar atau nak kerja. Kalau nak kerja, nak kerja dekat mana? Kalau nak sambung belajar, nak sambung bidang apa? Dekat mana? Part-time ke full-time? Mana nak dapat sumber kewangan untuk sambung tu? Research ke course work ke mix mode

Jangan bagi jawapan, Kahwin je lah senang. Haha. Kahwin lagi susah. Kalau boleh cekup anak raja, anak Dato' mana-mana tak apa jugak. Tinggal masuk rumah lap kaki je. 

Apa-apa pon, banyak lagilah persoalannya. Aku setakat ni memang nak fokus untuk sambung dalam bidang genetik kaunseling tapi sayangnya sebab aku akan bazirkan lab skills aku. Tapi aku akan develop social and communication skills pula untuk bidang ni. Future? Kerja apa? Luas ke peluang pekerjaan dalam bidang ni? No. Aku tak confident untuk kata lepas habis master, zapppp terus kerja jadi genetik kaunselor. Kalau dalam masa 2-4 tahun lagi bidang genetik kaunseling akan jadi meluas dekat Malaysia, insyaAllah. Aku nak sambung ni untuk puaskan hati aku sebab aku buat apa aku nak buat. Dah lama aku mengidam nak study dalam bidang ni. Harap-harap tercapai. 

Cuma masalahnya, mana nak cari duit oiiii. Haha. Mak aku cakap "rezeki ada dekat mana-mana je". Simple betul. Harap jalan aku ni dipermudahkan. Amin...

Before choosing your path, choose your destination first. 
There's no wrong or right. It's yours.


Good luck



4 comments:

  1. kalau sambung study, mungkin boleh part time bussiness atau kerja time weekend. haha. random suggestion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. insyaAllah. ingt nk keje part time jugak

      Delete

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI