Sunday 3 April 2016

3 Tips Penting Review Blog


Hai!!

Aku nak share tentang pendapat aku mengenai tips untuk review blog seseorang atau mungkin juga boleh apply untuk review produk dan sebagainya. Tanggungjawab menulis review ni berat sebenarnya. Nak-nak pula kalau kita dibayar atau itu adalah reward kepada pemenang segmen kita. Jadi, diharapkan tips di bawah ni dapat membantu.

1. Study

Pada aku, ni langkah utama sebelum review blog tersebut. Pergi ke link blog tersebut, stalk beberapa entri di blog itu, tengok details penulisnya, entri tentang apa yang selalu ditulis, gaya penulisan dan sebagainya. Tak susah pon. Kebanyakan blog ada 'label', tak pon 'menu bar' / 'dropdown menu'. Dari situ je dah dapat banyak info tentang blog tersebut. 


Dengan merujuk dua bahagian seperti di atas ni dah boleh tahu fokus penulisan dalam sesuatu blog tersebut. Tak susah kan nak study?

2. Passion

Tunjukkan semangat, kesungguhan, keikhlasan dalam penulisan. Tulis macam mana kita nak orang tulis tentang blog kita. Bila kita review sesuatu, maksudnya kita memperkenalkannya kepada orang lain. Jadi, bila review sesebuah blog, dari tajuk hinggalah ayat terakhir, tulis dengan baik sampai buat penulis blog tersebut rasa nak review balik tentang blog kita. Sampai dia rasa dihargai bila kita sudi review blog dia. Apa yang kita tulis, menggambarkan diri kita. Tulis dari hati untuk sampaikan ke hati yang lain. Bolehkan?

3. Lebihkan yang positif

Setiap sesuatu tu tak akan sempurna sebab ia buatan manusia. Tapi kalau boleh, cari sudut positif dalam blog tu dan nyatakan dalam review. Kalau nak mention 5 perkara tentang blog tersebut, 4/5 haruslah yang baik-baik. 1/5 tu bolehlah tulis sekadar nasihat kasih-sayang untuk dibaiki oleh blogger berkenaan.  Masukkan juga perkara yang unik tentang blog tu. Apa kelainan blog tersebut yang kita suka dan rasa bermanfaat untuk dikongsi. Ok?

Setakat ini je perkongsian tips dari aku. Kalau ada tips lain yang nak ditambah atau cerita review-me'review' yang nak dikongsi, sila taip diruangan komen. =D Boleh ke BLOG INI untuk rujuk cara Kataubaid review sesebuah blog. I'm not saying it's perfect but it's attractive to read.

Boleh Google je 'Kataubaid Review Blog'



Selamat mencuba. Thank you

*Jutaan terima kasih kepada beberapa blogger yang telah sudi me'review' blog The Putra Diverse ni. Jasamu dikenang. =D

14 comments:

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI