Monday 11 April 2016

Ramah Mesra Bersama Naib Canselor


Hai!!


Dalam program ni, NC tekankan tentang "payung merah". Students UKM memang dah biasa dengan talk dari NC pasal "payung merah" ni. 

Gambar dari Google Image

Kalau tengok dari gambar ni, the red umbrella nampak lonely kan? Tak ada siapa yang nak sama dengan dia. Actually, dialah yang paling menonjol. Apa yang membezakan awak dengan graduan-graduan yang beribu lagi tu. Itulah maksud nya. NC minta beberapa orang pelajar yang rasa diri dia tu red umbrella untuk share pengalaman atau cerita dengan kami semua. Adalah dalam empat orang yang cerita apa yang membezakan dia dengan orang lain. 

Kalau dilihat, semua orang ada ciri-ciri red umbrella tu tapi "how red it is" yang paling penting. Macam mana nak tonjolkan diri tu yang penting. Skills ada tapi tak tahu macam mana nak highlight kan nya. Itu masalah sekarang ni. Take your time, observe, discuss with others and improve your effort. Masih ada masa. Do now or never. 

NC ada minta semua students tutup mata dan angkat tangan kalau jawapan kami "ya" bagi soalan dia. Macam-macamlah yang ditanya. Lepas tu, NC minta lecturers buat konklusi selepas observe apa yang students fikir. Ada lecturer yang kata, we have a lot of doubts to ourselves. Kisahnya, ada students yang tak angkat tangan untuk soalan, "adakah awak rasa pengetahuan awak semakin meningkat selepas masuk ke universiti?". Students tu rasa rendah diri, rasa macam banyak benda lagi dia tak tahu, something like that. You tak boleh rasa macam tu. Yes, memang makin kita belajar, makin banyak kita tak tahu. Tapi, yakin pada diri, yang kita ni semakin berpengetahuan berbanding 3 ke 4 tahun dulu. Ok? We're improved but don't realize it. 

Thanks NC. 

Apa-apa pun, goodluck to final year students. 

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI