Thursday 4 February 2016

Mengorat Style Islamic Ke?


Hai.

Pernah dengar kan cinta versi islamik? Couple islamic? Aku bukannya nak sentuh pasal tu sebab dah banyak ceramah ustaz ustazah cakap pasal hal ni. Aku nak membebel pasal mengorat versi islamik. Tolonglah jangan mengorat guna ayat-ayat ala pak arab. Please don't do that.

"Assalamualaikum. Ana nak kenal dengan anti, boleh?"
"Anti dah solat mahgrib?"
"Dah mengaji ke malam ni?"
"Hari ni puasa sunat tak?"
"Ana nak pergi berjemaah di masjid kejap lagi"

Ayat di atas hanya contoh semata-mata. Aku tak nak sentuh pasal hukum ke apa sebab aku tak mahir bab-bab tu. Cuma aku nak luah apa yang aku rasa pasal situasi ni. Ok. Mungkin sesetengah orang suka kalau guna ana anti apa semua tu sebab macam alim maybe. Tapi aku nasihatkan janganlah. Kalau nak cakap arab, arab je semua. Tak semua pon, 50% lah. Ni tak. Dalam 1000 perkataan, yang arab nya cuma assalamualaikum, ana dengan anti je. 

Lepas tu jenis tanya dah solat, puasa, mengaji. Baguslah mengingatkan tapi kalau waktu tu perempuan tu tengah cuti, tak kan dia nak bagitahu dia cuti. Kalau kau dah jadi suami dia, takpelah. Ni baru je kenal seminggu, tak ke krik krik krik. Tak kan dia nak tipu kata dah siap sembahyang kot. Kalau kata tak siap lagi, kena tazkirah pulak. So, lebih baik jangan tanya. 

Jenis nak pergi masjid bagitahu ni, aku malas nak ulas. Kalau sekali dua bagitahu, ok je. Kalau 5 waktu 24/7 nak bagitahu, no comment

Sekian saja bebelan saya. Sorry kalau kasar ke apa. Hanya pendapat peribadi.

4 comments:

  1. kannnnn, sama macam bila guna English untuk I & you je :D hehe

    "you nak makan ape?"
    " i rasa kan..." ehhehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. kan3. tp BI ok lg la. byk jgk rojaknya kalau cmpur BM

      Delete
  2. nak mengingatkan boleh tapi kena pada tempatnya hehe cuak weyh kalau orang tanya dah solat ke tak masa tak boleh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan. Nak2 pulak jenis tanya hari2.. slagi tak jwb, selagi tu tanya. Sabar je la

      Delete

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI