Saturday 26 December 2015

BAHAYA!


Ya ampunnnn. Aku baru tahu minggu lepas pasal benda ni. Masa tu aku lepak dengan classmates dekat Warta Bangi. Entah macam mana boleh berborak pasal hal ni. Terus terdiam aku sebab aku buat. Hehe. Aku nak share untuk sesiapa yang tak tahu lagi macam aku. Peace

BAHAYA MENJEMUR PAKAIAN DI DALAM RUMAH / BILIK. Sebabnya :

1) Menyebabkan kanser sebab kandungan acetaldehyde dalam pewangi baju yang kita tuang masa basuh tu. Jadi, udara yang kita sedut nanti mengandungi bahan kimia ni.

"Acetaldehyde itself is a cancer-causing substance in experimental animals and reacts with DNA to form cancer-promoting compounds."-Helmut K. Seitz and Peter Becker. 

2) Menyebabkan alergi, gangguan pernafasan dan ruam. 

3) Bau busuk dan perap.

4) Lemahkan sistem ketahanan tubuh dan menyebabkab demam, selsema dll. 

5) Udara yang sesuai untuk pertumbuhan spora yang menyebabkan jangkitan paru-paru dan bakteria. 

"Doctors advise drying wet washing outside or in a tumble drier"- MailOnline (Health).

Jadi, sama-samalah kita berubah. Hehe. 

No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI