Saturday 5 December 2015

The FYP Part 4 : Presentation of the Research Proposal


Hai!! Dah lama tak cerita pasal perkembangan FYP aku sebab tak tahu nak cerita yang mana satu. Banyak sangat benda yang jadi. Aku ingat nak gabung cerita pasal proposal and poster presentation. Tapi, takut panjang sangat. Hehe. Ok, let me tell you. *angkat laptop, letak atas riba. Seriuslah kononnya ni.

Pembentangan Cadangan Penyelidikan ni nak bagitahu pasal kajian kita. Apa motifnya buat kajian tu, kaedah kajian, agak-agak apa hasilnya nanti, dah ada dah ke orang yang buat kajian lebih kurang macam tu dan sebagainya.

Disebabkan aku ni baru ambil degree, makanya presentation ni hanya sekadar latihan. Bukan betul-betul macam saintis yang bentang proposal untuk dapat geran penyelidikan tu. Tapi, walaupun latihan je, kena buat betul-betul juga. Carry mark tu. Sebelum hari kejadian, kenalah tahu siapa examiner, dekat mana nak kena present, siapa lagi yang hadir (lecturer @ post-grad), etc. Prepare and practice especially untuk yang mudah gugup depan orang macam aku ni. Bila sampai turn aku je, mulalah otak aku blackout.

Pada hari kejadian tu, giliran aku sesi petang tapi aku datang awal pagi sebab ingatkan aku kena hadir juga dari awal pagi sampai petang. Rupanya tak perlu. Tapi aku stay je dekat dalam bilik tu sampai semua selesai. Boleh cari pengalaman dan ilmu. Ye la kan, kawan-kawan aku punya projek tak sama dengan aku. Jadi, tanpa baca banyak benda, aku boleh tahu sesuatu yang lain dari bidang kajian aku. Aku kaji pasal rumpai laut. Kawan-kawan aku ada yang kaji tentang darah, cendawan, gigi dan lain-lain lagi. Bila datang awal ni, aku dapat kurangkan nervous aku sebab aku dah tahu situasi pembentangan tu macam mana. Satu lagi, aku boleh kacau kawan-kawan aku yang tengah nervous. Haha.

Sebelum giliran aku bentang, ada sorang kawan yang duduk sebelah aku tanya pasal kajian aku. Lepas aku cerita sikit, dia dah faham sebab kajian kami hampir sama. Mulalah dia tanya, ko buat ni tak? Buat tu tak? Bila aku cakap, aku tak tahu pon kena buat. Dia punya respond memang buat aku gelabah. Bayangkan turn aku kejap lagi tapi aku baru tahu yang ada benda aku tak tahu. Cuak weh. Tapi nasib baik aku cakap dekat diri aku, "buat je apa yang aku dah prepare". Aku ignore apa yang kawan aku cakap, dan pergi je present. Alhamdulillah. Examiner tak tanya soalan yang kawan aku tanya tadi. Pengajarannya, jangan ubah apa yang dah prepare saat-saat akhit. Nanti kalut.

Waktu pembentangan ni aku rasa adalah waktu untuk sedar apa yang aku tak tahu tentang kajian aku. Examiner akan tanya soalan-soalan yang kita tahu atau soalan yang kita tak sedar kita tak tahu. Macam aku, examiner tu tanya soalan simple tapi aku tak prepare, "Yang mana lebih baik, tanam atau buat kajian pasal rumpai laut ni?" Senang dan simple soalan tu tapi aku jawab melalut. Sebab aku ready untuk soalan yang susah. Mestilah aku jawab buat kajian ni la lagi bagus tapi aku blank bila nak bagi reason kenapa bagus. Ayoyo.

Moral of the story, prepare and practice. Jangan bagi rasa gementar tu kawal hati kita. Macam dialog dalam telemovie Aku, Dia dan Tong Sampah, "Nervous tu perasaan je. Perasaan kita boleh kawal."

Okay, goodluck.





No comments:

Post a Comment

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI