Tuesday 8 December 2015

The abolishment of the law of seclusion



Sekarang ni dalam seminggu, ramai orang yang dikasihi masyarakat kita meninggal. Takziah buat keluarga arwah. Tapi, walaupun lepas seorang, seorang lagi meninggal, masih ada orang yang aneh muncul. Kalau aku cakap pasal G25. Semua mesti dah tahu apa aku nak membebel kejap lagi.

Kisahnya, kumpulan tersebut memohon untuk hukuman terhadap perbuatan berkhalwat di rumah persendirian dimansuhkan kerana itu adalah hak dan privasi individu. Hah, kau. Menganga aku baca. Apa nak jadi. Banyak benda dalam kepala ni nak keluar tapi aku tak tahu nak susun macam mana dalam bentuk tulisan. Moga pintu hidayah terbuka untuk yang terlibat.

Hak privasi ke, hak asasi ke, urusan dengan Allah je ke, tu aku malas nak membebel. Tapi, tugas kita untuk cegah kemungkaran. Kalau kita tahu jiran sebelah rumah kita buat maksiat, tugas kita untuk cegah, nasihat dan sebagainya. Kalau tak, kita yang kena soal dekat akhirat nanti. Lepas tu si pendosa tu salahkan kita pula nanti. Kau dah tahu aku buat dosa, kenapa tak tegur? Hah, nak kata apa? That's why kita ada hubungan manusia dengan tuhan, manusia dengan manusia dan lain-lain. Kalau kisahkan manusia dengan Allah je, beribadat je la 24 hours. Tak perlu bagi sedekah, tak perlu zakat. Kan?

Kau tengok, aku teremosi pulak. Apa-apa pon, aku doakan moga Allah beri hidayah-Nya untuk kita semua. Amin.

Aku ingat nak letak gambar macam entri biasa, tapi berat hati. Googlelah ye masing-masing. Sorry.

Seclution means the state of being private and away from other people. 
Khalwat in english is seclusion? It is true? Somebody teach me, please.

4 comments:

  1. Eh yeake..ade lak group mcm tu..hahha kelaka pon ade..bukan ape pemikiran org zaman sekarang ni da xdpt nak faham

    ReplyDelete
  2. I totally agreed with your statement , I don't know how they think like that but surely they don't have a good law of knowledge of islam or maybe other religion did't think that should be an alernative to cut out the law too . One more thing , YES !! We must a good deed to human , that is how we can communicate with ease with Allah . I really like your article , Thumbs up ! :D - Syamsid Blog -

    ReplyDelete
  3. Susah skrg nk tegur.. Silap2 hb kite yg dipukulnye... Zmn nyawa xde nilai.. Huhu

    ReplyDelete
  4. Anak denesor : betul tu, org zaman skrg ni nak buat undang2 sendri je memasing

    Syamsid Dhuha : Tq sbb suka. i'll try my best to improve

    LadyBird : Tu la. Org yg betul pula yang takut. Akhir zmn dah kita ni

    ReplyDelete

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI