Wednesday 2 March 2016

Mulakan Persaingan (Drama / Filem Melayu)


Hai!

Semua orang perasan kan yang trend drama melayu sekarang ni adaptasi dari novel. Contohnya Tundukkan Playboy Itu, Playboy Itu Suami Aku dan sebagainya. Tak terkecuali juga filem yang diadaptasi dari novel seperti Suamiku Encik Perfect 10, Manisnya Cinta Di Cappadocia etc. Trend ni sebenarnya dah lama menular di negara kita dan membawa arus positif juga negatif. Kalau tengok di media sosial, ramai yang troll atau post kritikan-kritikan tentang trend macam ni. 

Antara contoh kritikan
Tetapi walaupun dikritik, mengapa trend sebegini diteruskan dan semakin menjadi-jadi? Sebab, walaupun ada yang tak suka, tapi ada juga yang suka.

Trend adaptasi novel ni bagus tapi plot cerita juga haruslah menarik dan mengikut kehendak penonton. Fikir di luar kotak adalah lebih baik. Kalau buat drama medical, buat betul-betul. Ada emergency case, tidur dua jam je dekat hospital lepas tu on call, bedah pesakit lepas tu pesakit mati, masalah dengan family pesakit atau apa-apa je yang realiti dalam bidang perubatan. Janganlah tajuk cerita macam medical sangat tapi rupanya bercinta antara student medic dan scene lawat katil pesakit, tu je. Buat genre yang berbeza dan buat sehabis real. Tak kisahlah crime ke, action ke, fantasy ke, apa-apa je lah. Genre melodrama dan romantik tend to ada plot yang cliche. Jadi susah sikit nak ada plot yang out of box. Tapi insyaAllah, kalau ada persaingan, kita akan rasa stress tu. Stress yang menyebabkan kita keluar dari zon selesa dan cipta sesuatu yang lain dari yang lain. 

Aku puji filem melayu sekarang sebab semakin hari, semakin nampak persaingan tu. Contohnya Polis Evo, Ola Bola dan sekarang ni Munafik. Aku bagi analogi ye. Contohnya bila dalam satu kelas yang dull, tak ada pelajar proaktif dan semua blur je bila cikgu mengajar. Tiba-tiba seorang pelajar berubah dan mula rajin bertanya, siap homework dan markah exam mula meningkat. Cikgu pon puji, belanja makan, dapat anugerah etc. Apa jadi dengan pelajar lain? Yes. Rasa nak bersaing tu ada untuk dapat apa yang classmate dia tadi dapat. Ni analogi budak-budak je untuk nampakkan situasi pentingnya persaingan. 

Aku bagi contoh drama Korea lah sebab aku biasa tengok. Dalam sebulan, beberapa drama baru akan keluar. Tapi, drama yang keluar bulan lepas tak tamat lagi episodnya. Macam mana mereka nak kekalkan rating kalau terlalu banyak drama yang keluar? Yes. Buat sehabis baik. Dari pemilihan pelakon, plot drama, watak dan sebagainya memang kena awesome untuk tarik perhatian penonton Korea dan international. Contoh drama "Come Back, Mister" yang baru lagi keluar. Bergenre melodrama, adaptasi dan komedi. Tarikan drama ni? Yes. Rain. Siapa Rain? He is hallyu star, international artist. Plotnya? Orang mati hidup balik. Genre biasa dengan artis luar biasa dan plot yang unik. 

Apa yang aku nak tekankan di sini ialah persaingan tu penting untuk kita push diri kita keluar dari kebiasaan. Mungkin aku tak tahu selok belok pembuatan filem dan drama. Apa masalah dan halangan di sebaliknya. Tapi aku menulis dari apa yang aku rasa dan perhatikan. Harap bermanfaat.

Apa yang baik tu ambil, apa yang buruk tu tinggalkan. 







2 comments:

  1. agreed! typical malay moviee. tp ad yg best mcm cinta hati abah :)

    ReplyDelete

sangat dialu-alukan komen yang positif dan membina =D

 

ALL RIGHT RESERVED BY NAJWA ZAHID|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI